Saturday, July 25, 2009

Breast Feeding Story....

Erm.. baca kat kawan2 lain punya entry best jer kan... Siap ada contest lagih, tp frust x leh join sbb x penah take a picture ngah breast feeding kat public... Actually, breast feeding nih aku rasa pengalaman paling nikmat bler kita dah menjadi seorg ibu, memanglah kena hardwork, tp kalu xder usaha xder la hasilnyer.. Aku masih BF Widad, tp dah campurlah krn unsur2 nasihat nurse jugak (Widad payah sangat nak naik berat badan). Itulah kurangnyer ilmu BF nih, dan skrg still tercari2 solution untuk menambahkan production. Bagi aku siapalah Ibu tanpa pengorbanan untuk anaknyer, itulah dunia seorg ibu. Teringat plak disatu ketika dulu, time balik kuantan... seorg kazen aku bertanya, x campur susu ker? x la plak, mmg niat nak breast feeding. Xper la x keja senang la, akak kerja, susu kering mcm tuh jer! Ok itu satu alasan jer walhal anaknyer baru 2 bulan, susu x kering a.s.a.p aku rasa... seorg lg kazen menyampuk, akak anak ptama dan kedua rajin, bler time yg ketiga dah malas, pdhal dulu boleh jer balik umah jap susukan anak.. Ha! kan senang mcm nih terus terang. Masa tuh mulutku nih tertutup rapat la jugak sbb mmg jenis org x pandai nak mjawap, so seorg lg kazen yg way lbh tua la yg tlg jawapkan soalan yg btalu2 btanyakan kenapa x campur susu anak? Aper2 pun aku respect akak kazen yg sorg nih, anaknyer kelima2 BF, skrg dah nampak hasil, semua bijak2 mmg tahap excellent! Melihatkan semua nih, lagi semangat aku nak BF Widad sehingga Widad 2 thn. Pd awalnyer yg menyokong BF nih hanyalah mak aku, pd site mertua dorg lebih galakkan susu botol, yg aku mmg2 x setuju! Masa tuh dlm pantang lg, bengang jer aku melihat Widad disumbat susu botol, nasib dia xnak.. heheh...
Pengalaman menyusukan Widad di public mmg banyak, krn aku nih mmg malas nak bawak bekal susu bila pegi mana2, yg plg public la aku rasa, time aku susukan Widad kat time square (nsb ada bench), plaza low yat (kat tangga jer) dan KLCC (dlm toilet, terpaksa xder bench nak duduk lsg, nsb kat pintu masuk jer), kat tempat papa main paintball (dlm utan). Kalu kat umah org, kenduri mmg dah biasa la, biarlah org kata apa, yg penting niat aku baik! Dan aku harap anak aku rapat dengan aku & bijak! Hehehe... khasiat susu ibu mana nak cari... kan? Masalah sekarang Widad enjoy minum dlm botol, so walaupun aku x kerja lg, aku still kena perah, dia nak minum dlm buai sambil tido, memilih btol anak mama nih... Yg frustnyer production susu la, kurang.. So aku selalu bisikkan pd diri sendiri, aku nak susukan Widad sehingga 2 thn, pd Tuhan kupanjatkan doa, harap2 banyaklah susu..
Aper2 pun cayok! cayok! gambate buat Ibu2 diluar sana dlm usaha murni ini.....

2 comments:

Naz Nur Nhazzla said...

mama widad dok umah je ker?bestnya dpt tgok widad membesar..anak susu badan ni..tulang n ototnya kuat..otak bijak..insyaallah..sama samalah kita..

mrs izah azli said...

InsyaAllah, sama2lah kita berusaha... bnyk artikel yg izah baca, skrg mkn ramai org bkn bragama islam BF, jd mengapa x kita? yg disunahkan nih... kan?